Banc de Recursos
Programa de llengües i literatures de primera ensenyança de l’Escola Andorrana
Maternal i primera ensenyança
El programa de llengües i literatures té com a funció principal proposar una formació lingüística i literària que asseguri el dret fonamental a una educació de qualitat i a la formació al llarg de tota la vida. Els diversos elements del programa afavoreixen la formació d’un alumnat competent per afrontar les situacions que li planteja la societat i per participar-hi de manera activa i crítica. La llengua s’aprèn usant-la, més enllà del simple maneig de les formes lingüístiques, les quals s’acompanyen de recursos multimodals −orals, escrits, visuals, gestuals, etc.−, tècnics i digitals que hi aporten significats nous. La llengua, i la comunicació, són l’eina bàsica de qualsevol aprenentatge i de qualsevol participació social: ajuden a estructurar el pensament, donen accés als sabers, modulen els propis sentiments i afectes i fan possible expressar-se amb eficàcia en diferents contextos i situacions, comunicar-se amb altres persones, compartir i obrir-se a altres cultures i desenvolupar-se personalment i socialment. Per això, el seu ensenyament i aprenentatge es basa en l’enfocament comunicatiu, el qual prioritza els usos socials de la llengua, és a dir, la recepció, la producció, la interacció i la mediació de textos (orals, escrits, multimodals) atenent la situació comunicativa dins de contextos reals de comunicació. Aprendre llengua i comunicació és desenvolupar els repertoris lingüístics i comunicatius, i aprendre a gestionar-los de manera que es puguin afrontar amb eficàcia les situacions problemàtiques que es plantegin. Com es veu, l’enfocament comunicatiu encaixa plenament amb el competencial perquè ambdós consideren prioritari que l’alumnat aprengui fent un ús funcional dels seus aprenentatges.Recurs
