Banc de Recursos
Substàncies complexes, canvis d’estat i llindar de comprensió del model matèria a 2n d’ESO
Segona ensenyança
Aquesta recerca pretén estudiar la influència de dues unitats didàctiques orientades a la construcció del model matèria, implementades a l’assignatura de Física i Química de 2n d’ESO en un institut públic de Catalunya. La primera aborda els canvis d’estat entre sòlid, líquid i gas, i la segona, la diferència entre substància pura i mescla. Les dues unitats segueixen una estructura basada en el cicle de modelització, on els estudiants expressen, avaluen, revisen i apliquen els seus models mentals sobre l’estructura interna de la matèria. Recollim les explicacions de 49 estudiants en dos moments del procés d’aprenentatge sobre quin canvi d’estat es produeix quan s’asseca el fang i la pintura, i analitzem si superen el llindar de comprensió del model matèria. Els resultats mostren una influència positiva en aquells estudiants amb un nivell mitjà de competència científica, alhora que no s’observa influència en els que tenen un nivell baix de competència científica. Sobre la base d’aquests resultats, discutim el paper de les activitats de modelització com a estratègia didàctica i assenyalem algunes implicacions per tal de millorar el procés d’aprenentatge de l’alumnat.Recurs
