Banc de Recursos
Padrins de lectura
Maternal i primera ensenyança
Dins del marc del Pla Nacional del Llibre i de la Lectura i en concret dins del Pla per a la millora de la competència lectora, us presentem aquest dossier amb l’objectiu de reflexionar sobre una activitat, els Padrins de lectura, que fa temps que s’aplica a molts centres de primària. Com moltes de les activitats que s’estenen, de vegades és necessari fer una aturada per revisar-ne l’aplicació. La recerca ens diu que és una molt bona activitat. Està classificada dins del grup d’activitats de tutoria entre iguals, malgrat que la relació entre padrí i fillol sigui una relació asimètrica, a causa dels rols que adopten un i altre (expert-aprenent). A més, cal afegir que entre padrins i fillols hi ha una diferència d’edat notable. Per aquest fet i per les característiques que té l’activitat, fa que els Padrins de lectura hagi de ser considerada una activitat de centre: pels objectius que persegueix, per la coordinació que requereix entre el professorat implicat, per les qüestions organitzatives de l’alumnat, per la implicació de les famílies... Per tant, aquest dossier té una doble finalitat. Per als centres que ja duen a la pràctica aquesta activitat, els ha de permetre revisar-la i, si escau, millorar-la, i per als centres que no la duen a terme el dossier els ha de fer considerar la possibilitat d’incorporar-la, perquè el potencial d’aprenentatge que genera és molt gran: dona resposta a moltes competències específiques de lectura, però també de transversals; i el que és més important, crea una xarxa de relacions personals tenint la lectura com a eix principal, que fa que el clima de centre millori i s’incrementi la motivació i la implicació en la lectura.Recurs
