Banc de Recursos

Les escoles de persones adultes: un pilar essencial per a la inclusió

Formació adults

Des de fa més de dues dècades l’interès per una educació inclusiva és una constant en la majoria dels sistemes educatius internacionals. La inclusió forma part dels discursos polítics, és l’eix d’algunes polítiques socials i de diferents lleis educatives. La recentment estrenada LOMLOE presenta la inclusió com un dels principis pedagògics que han de vertebrar totes les etapes educatives. Aquesta aposta significa que es té com a fita una educació pública de qualitat per a tothom i es considera com un dels pilars fonamentals d’una societat de dret, que s’esforça per pal·liar el màxim possible les desigualtats socials. Des d’aquesta concepció de l’educació, es treballa perquè les persones tinguen accés a les mateixes oportunitats per a sentir-se valuoses i dignes d’aprendre, de conviure, d’estar i de ser, siguen d’on siguen i com siguen. Es tracta de possibilitar la construcció d’una ciutadania plena, participativa, activa i crítica de què cap persona, col·lectiu o ètnia no siga exclosa. Per aconseguir-ho, és necessari abordar els reptes del segle XXI en relació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Treballar per la inclusió és entendre i atendre la diversitat, és a dir, atendre la realitat i les realitats humanes de cap a cap de la vida. Consisteix, per tant, a treballar per la justícia social lligada inexorablement als ODS. Aclarir la confusió que existeix sobre què s’entén per inclusió ens permetrà abordar línies de treball que inicien o continuen un procés, urgent i necessari, en les diferents etapes i àmbits educatius i, en especial, en la Formació de Persones Adultes.

Recurs

Les escoles de persones adultes: un pilar essencial per a la inclusió