Banc de Recursos

L’aprenentatge cooperatiu com a estratègia instructiva per a la inclusió

Recursos multinivell

L’article fa una reflexió teòrica i pràctica sobre l’ús de l’aprenentatge cooperatiu com a estratègia instructiva per a la inclusió a les aules. A partir d’una revisió general dels principis que sustenten l’aprenentatge cooperatiu, de les raons en favor del seu ús i de les condicions que el possibiliten, es presenten dos elements clau i indissociables per a la cooperació: l’aprenentatge entre iguals i la inclusió. Es destaca el valor educatiu de les interaccions entre iguals i es proporcionen elements que afavoreixin la conversió d’aules i centres en comunitats que fomentin una cultura escolar inclusiva basada en una participació social cooperativa. En aquest sentit, també es presenten alguns dels mètodes d’aprenentatge cooperatiu més utilitzats en l’àmbit escolar, per tal d’exemplificar algunes maneres de treure partit de la diversitat present a l’aula. Finalment, es fa referència a la manera d’introduir l’aprenentatge cooperatiu a les aules per tal que passi a formar part del repertori habitual de les actuacions de les aules i dels centres.

Recurs

L’aprenentatge cooperatiu com a estratègia instructiva per a la inclusió