Banc de Recursos

Compromís docent amb la cultura lectora

Recursos multinivell

Aquest document, que té el propòsit de fomentar la cultura lectora en l’educació i com a part de la identitat docent, és el resultat dels seminaris organitzats durant l’any 2024 en el marc del projecte ARMIF «Mestres i lectura. El compromís docent amb la cultura humanística» (+LECT). Foren espais molt inspiradors gràcies al diàleg establert amb les persones següents: Tania Alonso, Jaume Centelles, Joan Portell, Mar Esteve, Dani Espresate, Diana Solé, Carme Fenoll, Anna Guitart, Antonio Viñao, Roger Chartier, Ester Pino, Mauro Valenciano, Jéferson dos Santos Assumção, Marc Cuixart, Rita de Cassia Gallego i Vivian Batista da Silva. Aquest document sorgeix després de compartir, en el marc d’un grup de recerca universitari, un conjunt de preocupacions i conviccions compartides en un context de grans transformacions, especialment tecnològiques, que poden generar una certa confusió i desencís educatiu. Algunes de les inquietuds més rellevants ja quedaren plasmades en els darrers resultats publicats de l’Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS, 2021) o bé el Programa per a l’Avaluació Internacional dels Estudiants (PISA, 2022), sense oblidar la fotografia que ofereixen les dades dels hàbits de lectura de la població en general. Tanmateix, aquestes urgències socials no ens poden fer oblidar que existeix la possibilitat de pensar l’educació des d’una navegació humanista en la qual la cultura lectora esdevingui pal de paller en tota situació d’aprenentatge. Al llarg de la història aquesta via ha comportat una oportunitat per promoure un compromís actiu amb els valors i principis que articulen la societat a la vegada que es converteix en matèria de la formació intel·lectual, ètica i emocional necessària per a la construcció de qualsevol projecte vital. Només cal afegir que aquest document vol engrescar tothom a pensar la seva relació amb la cultura lectora pel bé d’un enriquiment cultural que es pugui plasmar en un enriquiment del llenguatge oral i escrit. També vol combatre una certa desamistat i distanciament amb la cultura lectora sense caure en cap actitud indulgent o alliçonadora. Ens conformem amb unes ratlles que puguin contribuir a enfortir, doncs, els lligams entre cultura i educació a favor d’una ciutadania que no vol perdre la capacitat de pensament crític. Per tot això, volem posar de manifest una dotzena de compromisos (com + pro + mittere: «fer una promesa mútua plegats amb antelació») docents amb la lectura, el llibre com a objecte i expressió cultural i, en darrer terme, les pràctiques educatives que es puguin derivar de l’acte de llegir.

Recurs

Compromís docent amb la cultura lectora