Banc de Recursos

Violència i assetjament escolar: estratègies de prevenció i intervenció

Recursos multinivell

L'adolescència és un període evolutiu vulnerable en què es produeixen conductes violentes i de risc per les característiques pròpies de l’etapa vital. És per aquest motiu que, amb l'objectiu d'entendre millor el menor implicat en la violència escolar, s'expliquen els canvis més representatius d’aquesta etapa evolutiva concreta. Des del punt de vista etimològic el terme adolescència procedeix del verb llatí adolescere que significa ‘créixer cap a’. Així, s'emfatitza el sentit de transitorietat que caracteritza aquest període evolutiu. Al llarg de la literatura científica s'identifica aquesta fase del desenvolupament biopsicosocial de l'individu com una de les etapes més importants del cicle vital, fonamentalment perquè, en aquest període, malauradament es presenten unes característiques peculiars difícils de trobar en altres etapes evolutives, com ara el gran nombre i la celeritat dels canvis, a més de ser una etapa entre la infantesa i la adultesa (Palacios, 2019; Güemes-Hidalgo et al., 2017). D'acord amb els criteris evolutius de l'adolescència, aquesta es compon de tres períodes diferents segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS, 2023) i la American Academy of Pediatrics (AAP, 2021): - Adolescència primerenca (12-14 anys). - Adolescència mitjana (15-17 anys). - Adolescència tardana (18-21 anys).

Recurs

Violència i assetjament escolar: estratègies de prevenció i intervenció