Banc de Recursos
Programa de ciència i tecnologia de primera ensenyança de l’Escola Andorrana
Maternal i primera ensenyança
El desenvolupament de la ciència i la tecnologia té conseqüències socials tangibles i immediates, perquè contribueix a la transformació de molts aspectes de la nostra societat i configura el nostre futur. Aquesta incidència en les nostres vides fa que cada cop sigui més necessari assenyalar el valor cultural de l’educació científica i tecnològica, mostrant-ne la importància, la pertinència i el significat per a la gent. La societat contemporània necessita fomentar una millor comprensió pública de la ciència i la tecnologia en relació amb l’empoderament d’una ciutadania democràtica. Cal promoure una ciutadania que pugui valorar, de manera crítica i justificada, l’ús que s’ha fet i es fa de la ciència i la tecnologia. Sens dubte, promoure l’alfabetització científica de tots els ciutadans suposa, a la vegada, un repte i una necessitat. En aquest context, la primera ensenyança té una funció imprescindible: en l’aproximació inicial dels escolars a les perspectives científiques i tecnològiques sobre la realitat; en la capacitació per diferenciar i valorar els coneixements científics en contrast amb altres formes de coneixement, i en la capacitació per utilitzar valors i criteris ètics associats a la presa de decisions en qüestions relatives al desenvolupament cientificotecnològic o en la promoció d’habilitats per poder argumentar les conseqüències de diferents estils de vida i adoptar una disposició adequada per a una vida física i mental saludable en un entorn natural i social que també ho sigui. La ciència i la tecnologia sempre han estat relacionades: l’una persegueix l’objectiu de descobrir els secrets i les lleis del món natural, i l’altra aprofita les descobertes científiques per contribuir a millorar les nostres condicions de vida i a transformar el nostre entorn. La relació cooperativa entre les dos disciplines ha estat tan poderosa que ens ha permès, en un període històric breu, doblar la nostra esperança de vida, comunicar-nos amb qualsevol persona del planeta a la velocitat de la llum o explorar la immensitat de l’espai. No obstant això, un mal ús del coneixement cientificotecnològic també ha ocasionat problemes socioambientals greus (contaminació, pèrdua de biodiversitat, desertització, perill nuclear, etc.).Recurs
