Banc de Recursos
Espais d’aula confortables i orientats a promoure l’ús oral del català entre els alumnes que hi mostren dificultats
Maternal i primera ensenyança
Promoure i millorar la competència comunicativa en català a l’escola és un dels reptes actuals de l’educació a Catalunya. En una societat multilingüe en què una part important dels alumnes no assoleixen les competències comunicatives plenes en l’àmbit de l’expressió oral en català, és necessari que la recerca explori com crear espais confortables i orientats que puguin ajudar a millorar aquesta competència. En aquest article es presenta una recerca sobre les oportunitats que pot aportar la creació d’aquests espais a partir d’una proposta de treball de tutoria entre iguals, a través del programa Llegim i escrivim en parella, per a la millora de la competència comunicativa, i que se centra especialment en alumnes que presenten dificultats en l’ús oral del català. S’analitzen els efectes del programa sobre les actituds lingüístiques, la percepció d’ús oral del català, la comprensió oral i l’expressió oral d’una mostra de 55 alumnes. S’opta per un disseny seqüencial explicatiu, a partir d’un pretest-posttest per detectar els canvis que es produeixen després de la intervenció i poder explicar-los a través de les dades qualitatives recollides en entrevistes semiestructurades i l’enregistrament de sessions. Els resultats mostren avenços estadísticament significatius en la percepció d’ús oral del català amb la parella del programa i en l’expressió oral. Aquests resultats són rellevants en el camp educatiu perquè indiquen que la creació d’espais confortables i orientats a l’aula promou que l’alumnat amb més dificultats en la competència oral pugui atrevir-se a expressar-se en català i millorar així la seva competència comunicativa en llengua catalana.Recurs
