Banc de Recursos

Dossier de pràctiques de mindfulness i concentració per a infants i adolescents: programa d'acompanyament per a l'èxit educatiu

Recursos multinivell

La pràctica de mindfulness es pot aplicar a diferents contextos: a la feina, a l’escola, a casa, fent esport... Des del punt de vista educatiu, es poden utilitzar diferents eines i estratègies que ens ofereix el dia a dia de les nostres activitats al PAE, barrejant jocs, contes, lectures, cançons, juntament amb tècniques d’atenció plena, com podrien ser el coneixement del cos, respiracions conscients, exercicis d’atenció i concentració, etc., que facilitaran el desenvolupament integral de l’infant i adolescent. És molt important en totes aquestes pràctiques oferir a l’infant una experiència plena de significat per convidar-lo a ser conscient de la seva postura, de les seves respiracions, emocions i del cos mateix. A més, l’atenció plena ens proporciona altres beneficis, com ara augmentar la concentració, disminuir l’estrès i el malestar, acollir els nostres pensaments i emocions, millorar el control de conductes, el rendiment acadèmic i, sobretot, a gaudir del present.Els infants i adolescents en general estan molt oberts i disposats a compartir les seves experiències de forma espontània, per la qual cosa és essencial la manera com l’adult que els acompanya rep el que decideixen compartir. Per poder acompanyar els altres en el seu camí cal abstenir-se d’aconsellar o solucionar res. Per a això és necessari tenir una capacitat d’escolta oberta, evitant jutjar i donar respostes preconcebudes, sinó oferir un acompanyament perquè aprofundeixin en l’experiència del moment present. No cal assolir cap objectiu ni resultat, només acompanyar el participant a investigar la seva pròpia vivència, a expressar-la i acceptar-la.

Recurs

Dossier de pràctiques de mindfulness i concentració per a infants i adolescents: programa d'acompanyament per a l'èxit educatiu