Banc de Recursos

Sabers, idees clau i contextos a l’educació científica de l’ESO

Segona ensenyança

Què trobareu en aquest document? Sabers, idees clau i contextos a l’educació científica de l’ESO és un document cocreat pel conjunt de participants del curs “Programem amb sentit en l’àmbit STEAM”, organitzat pel CESIRE en col·laboració amb el Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB. En aquest curs, dut a terme durant el curs 2022-2023, hi van assistir 35 docents de ciències de secundària. Aquest document és una proposta adreçada al conjunt de professorat de ciències de secundària per ajudar-lo en la clarificació conceptual i didàctica necessària en el disseny de situacions d’aprenentatge a partir dels sabers definits en el currículum 175/2022. No és un document valoratiu del currículum, és a dir, no es valora què hi falta ni què hi sobra, sinó que s’ha intentat fer un document de consulta en el qual es relacionen els sabers del currículum amb les idees clau definides en la recerca didàctica, és a dir, amb aquelles idees que tota persona hauria de ser capaç de fer servir per interpretar científicament situacions diverses. Aquest document s’organitza entorn de les matèries de Biologia i Geologia i de Física i Química. Per a cadascuna de les matèries es presenten els continguts següents: 1. Els sabers, tal com apareixen al currículum, agrupats en blocs temàtics corresponents als grans models de la ciència escolar. 2. Les idees clau que cal assegurar que ja estan construïdes abans de cadascuna de les etapes, o bé perquè corresponen a primària o bé perquè estan associades a altres sabers curriculars que convindria haver construït abans. 3. Les idees clau que es poden construir relacionades amb aquest saber al llarg de l’etapa. 4. Els contextos on es poden construir i aplicar aquests sabers.

Recurs

Sabers, idees clau i contextos a l’educació científica de l’ESO