Banc de Recursos
Rol de la gamificació en l’aprenentatge de segones llengües
Recursos multinivell
Amb l’inici de l’auge d’eines digitals dels anys 90, s’han anat incorporant al món educatiu noves aplicacions de suport a l’aprenentatge com la gamificació, una tècnica adoptada del món del màrqueting per promoure la motivació i la fidelització dels usuaris. Fa més d’una dècada que l’aplicació d’aquesta tècnica ha mostrat recurrentment resultats positius a les aules. No obstant això, també s’ha observat un ús sovint descontrolat i poc rigorós, ja que no sempre es tenen en compte els factors psicològics i cognitius dels estudiants. Consegüentment, un nombre creixent de recerques en aquest àmbit alerten la comunitat educativa contra el dubtós efecte de la gamificació sobre l’aprenentatge. És per això que des del Grup de Recerca en Llengües de la Universitat d’Andorra s’ha portat a terme un estudi de recerca centrat en els efectes psicoconductuals i cognitius de l’ús de la gamificació en l’aprenentatge de l’anglès. En aquest article es descriuen les troballes d’aquesta recerca i s’aporten evidències empíriques que demostren, d’una banda, que la gamificació pot ser efectivament útil per estimular la motivació dels estudiants, per rebaixar l’ansietat en el procés d’aprenentatge, i, d’altra banda, que no necessàriament produeix aprenentatge real, més enllà de les percepcions dels estudiants. Finalment, s’aporta una proposta de disseny de gamificació extrapolable a tots els contextos d’aprenentatge.Recurs
