Banc de Recursos

Programa de competències transversals de segona ensenyança de l’Escola Andorrana

Segona ensenyança

El Programa de competències transversals selecciona els elements curriculars que fan referència a aspectes transdisciplinaris, és a dir, que no es relacionen estrictament amb un únic àmbit de coneixement. El programa pretén equipar l’alumnat amb competències i recursos que li permetin respondre a les situacions complexes i diverses de la vida. La transversalitat s’ha de concebre des d’una perspectiva doble: global i complexa. La perspectiva global significa pensar els elements que s’han d’ensenyar i aprendre des d’una òptica àmplia i interdependent que comprenen diferents tipus de qüestions o problemes que afecten la vida. Aquestes qüestions o problemes de la vida no es corresponen amb la delimitació dels camps de les disciplines escolars tradicionals ni amb els problemes que afronta cada camp disciplinari i són, en aquest sentit, qüestions o problemes complexos, ja que requereixen coneixements de diferents àmbits o disciplines per poder ser compresos i afrontats de manera adequada. Els elements curriculars transversals s’han d’integrar amb els elements curriculars de les competències específiques, no són un afegit. Per la seva naturalesa global, es requereix que es tractin a l’aula conjuntament amb la resta de competències i recursos d’aprenentatge de totes les altres àrees, però d’una manera sistemàtica i acurada gràcies a la identificació dels recursos d’aprenentatge necessaris per desenvolupar totes les competències transversals. El seu caràcter de transversalitat fa que el seu espai no estigui localitzat en un únic moment d’aprenentatge, sinó que s’inclouen en totes i cada una de les accions educatives que es proposin a l’aula i al centre educatiu. Són totalment funcionals; per tant, prenen sentit i força quan es posen en marxa per desenvolupar qualsevol recurs. Les competències i els recursos d’aprenentatge transversals es treballen sistemàticament en els espais de cada àrea d’aprenentatge o projecte i el seguiment el fa l’equip educatiu, per dotar els aprenentatges transversals de funcionalitat i globalitat per afrontar els problemes de la vida.

Recurs

Programa de competències transversals de segona ensenyança de l’Escola Andorrana