Banc de Recursos

Programa d’educació visual i plàstica de primera ensenyança de l’Escola Andorrana

Maternal i primera ensenyança

El programa d’educació visual i plàstica de primera ensenyança es desenvolupa al llarg del recorregut dels tres cicles formatius de primera ensenyança des de la perspectiva de dos eixos, l’eix perceptiu i l’eix expressiu. El fet de viure en un món ple de referències visuals no vinculades a l’àmbit estrictament artístic fa necessari que els alumnes siguin capaços d’interpretar, produir i valorar diversos tipus de missatges visuals, tant en l’entorn immediat com global. Per aquest motiu, el programa d’educació visual i plàstica de primera ensenyança no només recull el concepte d’art en el llenguatge visual i plàstic, sinó també altres objectes d’estudi com les manifestacions pròpies de la cultura visual, en què esdevé un mitjà d’expressió i un canal de comunicació i d’interacció per percebre, expressar i comunicar idees, emocions i sentiments en un context determinat. Aquests llenguatges propis de l’educació visual i plàstica es mobilitzen a partir del pensament creatiu, projectiu, divergent o convergent i del pensament crític i reflexiu. Aquests diversos pensaments s’adeqüen a les diferents situacions amb les quals l’infant es pot veure confrontat. L’educació visual i plàstica és un canal excel·lent per accedir a la cultura i al món de l’art, i també per potenciar la creativitat i activar l’esperit crític i maneres de pensar i d’actuar diferents. Permet desenvolupar capacitats tant perceptives com expressives i potenciar una actitud sensible, receptiva, creativa i compromesa. Des d’aquesta perspectiva, una de les funcions de l’educació visual i plàstica és obrir-nos els sentits per comprendre, apreciar i valorar el patrimoni material i immaterial tant proper com universal i també transformar el propi entorn a través de l’expressió d’idees, emocions i sentiments.

Recurs

Programa d’educació visual i plàstica de primera ensenyança de l’Escola Andorrana