Banc de Recursos

“Peix al cove!”: Mètode per aprendre ortografia a Primària i Secundària basat en la reflexió, el diàleg i la recerca a l’aula

Recursos multinivell

El mètode que presento aborda l’ortografia a l’aula de Primària i de l’ESO a partir de la següent idea: per aprendre ortografia cal que ens basem no només en el verb “fixar-s’hi” sinó també en el verb “reflexionar”. És a dir: cal que promoguem no només tasques de memòria visual sinó també i sobretot tasques que promoguin la reflexió metalingüística compartida amb els altres aprenents i el docent. En les línies que segueixen descric el funcionament del material dissenyat adreçat a alumnes de 5è de Primària i descric com aquest material ha estat portat a l’aula per part d’alumnes de 4t al si d’un projecte de treball i adoptant el rol de docents. Alumnes de 4t s’han implicat en tasques de reflexió conjunta i han explorat interrogants que planteja l’ortografia, com ara “Arriba un moment en què ja no fem faltes mai més a la vida?”, “Com aprenien ortografia les persones fa 50 anys?” o “Com aprenen ortografia infants de 5è de Primària a l’actualitat?”. L’objectiu és per a 5è relacionar ortografia i reflexió i per a 4t desautomatitzar l’estudi de l’ortografia i afegir, al vessant normatiu habitual, els vessants sociològic (l’ortografia a la societat) i pedagògic (ens convertim en ensenyants d’ortografia per als més petits). Tanco el text amb unes reflexions finals sobre la rellevància d’aquest projecte per a la formació del professorat.

Recurs

“Peix al cove!”: Mètode per aprendre ortografia a Primària i Secundària basat en la reflexió, el diàleg i la recerca a l’aula