Banc de Recursos
La reflexió metacognitiva
Recursos multinivell
Si l’enunciat de les tasques només dirigeix l’atenció de l’alumnat al producte i no al procés mental que cal seguir, no ajuda a aprendre. Per exemple, si només fem preguntes sobre el contingut d’una lectura, però no n’introduïm cap que faci reflexionar sobre si s’ha aplicat una estratègia lectora concreta o si s’ha entès i què es pot fer per millorar-ne la comprensió, aquestes preguntes només serviran per comprovar el grau de comprensió però no perquè l’alumne valori què necessita millorar en la propera lectura. En canvi, l’ajudarem si incloem preguntes relacionades amb la metacognició, com ara: - Què he après? - Quins passos he seguit per resoldre el problema? - Quines estratègies no m’han servit? - Com ho faré la propera vegada que em trobi amb aquest problema? La metacognició és la capacitat d’autoregular el coneixement: planificant-lo, aplicant estratègies que el garanteixin, controlant-ne el procés d’adquisició, avaluant-lo per detectar-hi obstacles i transferint-lo a noves experiències escolars.Recurs
