Banc de Recursos

La fluïdesa oral

Segona ensenyança

La importància de la comunicació oral rau en les habilitats que es treballen de manera individual i, també, de forma col·lectiva. És necessari empoderar cadascun dels estudiants perquè es converteixi en una peça clau dins de la comunitat, una comunitat que poden transformar i fer-ne un lloc millor a través de les seves veus. Podem considerar les classes de parlar en públic com un espai on aprendre tècniques per fer un discurs més cohesionat o endreçat, però no hauríem de quedar-nos només aquí, sinó que també hauríem de fomentar la pràctica de les habilitats comunicatives per empoderar les noies i els nois perquè no tinguin por a expressar-se, a debatre idees i a voler canviar el món. És un repte inspirador que ens motiva a despertar la societat i fer-la activa, transformadora, empàtica i plena de veus diverses. L’estat d’ànim, el convenciment, les emocions o els dubtes viatgen a través de la veu de qui s’expressa. Sentir la veu d’algú comunicant-se fa que es dedueixi (sovint) com està la persona i com es relaciona amb allò que diu. És essencial que l’alumnat entengui els paràmetres de la veu i com es poden fer servir per emfasitzar informació, per separar idees dins del discurs, per generar emoció en qui escolta o per evitar la monotonia, per posar alguns exemples, per tal que ho pugui entrenar i vegi com afecta la seva comunicació. Esdevenir conscients de tots els elements que fan que, a vegades, no hi hagi un ritme desitjat en el discurs és necessari per poder controlar la situació i rebaixar els nervis quan l’alumnat parla davant dels altres. Posar èmfasi en la preparació prèvia, en usar estratègies que permetin l’alumnat guanyar confiança en si mateixos i que, de retruc, permeti que se sentin amb més capacitat per dir la seva, exterioritzar incomoditats, compartir projectes o anhels, sense por i amb convenciment.

Recurs

La fluïdesa oral