Banc de Recursos
Gestió de grup cooperatius
Recursos multinivell
Una de les qüestions que cal abordar en el disseny de les tasques d’aula és en quin tipus d’agrupament es desenvoluparan, per garantir que siguin productives i generin interacció de qualitat entre l’alumnat, necessària per assolir aprenentatges profunds, significatius i transferibles. Entre els tipus d’agrupament que podem trobar en els centres educatius, es poden diferenciar els que són acadèmicament homogenis dels que són heterogenis. Dins dels agrupaments homogenis, els més freqüents són: - Agrupaments per nivells entre les classes. Grups classe homogenis: són les agrupacions per nivell que s’implementen en molts centres. Per gestionar millor l’atenció a la diversitat, els grups que integren alumnat amb un nivell baix d’assoliment competencial solen ser més reduïts que la resta. - Agrupaments per nivells dins les classes. Grups reduïts, dins d’un mateix grup classe estable o diferents grups classe d’un mateix nivell, que s’organitzen dins de matèries específiques. La durada dels grups no és permanent i els alumnes poden canviar segons la tasca o a mesura que progressen. Un exemple són els agrupaments flexibles aplicats en les matèries instrumentals en molts centres. Un grup que pot ser homogeni o heterogeni és el dels agrupaments multigrau o multiedat. Grups que es formen amb alumnat de diferent edat i, normalment, del mateix cicle. Són no permanents i s’organitzen per treballar algunes matèries del currículum. Aquest model se sol preferir a les escoles rurals, per tal que l’alumnat més gran ajudi el més petit; en aquest cas, són heterogenis, però no treballen necessàriament de manera cooperativa. Els agrupaments heterogenis són l’estructura òptima per aplicar estratègies de treball cooperatiu. Són grups reduïts, conformats dins del grup classe. Són flexibles: poden durar el temps d’execució d’un projecte o una recerca o ser estables al llarg del curs per tal que desenvolupin més d’un projecte o col·laborin en totes les tasques.Recurs
