Banc de Recursos
Didàctica de la física per a l’educació secundària obligatòria
Segona ensenyança
Didàctica de la física per a l’educació secundària és un llibre orientat a la clarificació conceptual i didàctica de l’ensenyament de la física escolar durant l’educació secundària obligatòria, i va adreçat al professorat de física en formació inicial, al professorat de ciències en actiu que fa cursos de física a secundària, i a altres professionals de l’educació formal i no formal i de la divulgació científica. El llibre planteja una aproximació didàctica d’arrel socioconstructivista, i assumeix que els processos d’ensenyament i aprenentatge estan fortament condicionats per les idees prèvies de l’alumnat, que el llenguatge i la interacció són mecanismes clau per a la construcció d’idees científiques, i que la ciència escolar requereix un diàleg constant entre els fenòmens físics del nostre voltant (el que observem i mesurem) i les teories que pretenen explicar aquests fenòmens (el que imaginem i raonem). Aquest conjunt de premisses ens porta a buscar un ensenyament de la física competencial, que vagi molt més enllà de la resolució acrítica de problemes numèrics descontextualitzats, repetitius i memorístics, i que promogui una combinació de coneixements conceptuals, experimentals i epistèmics que permetin que l’alumnat comprengui el món físic i l’ajudin a prendre dedicions i participar de manera més raonada del món que els envolta. En aquest llibre ens centrarem principalment en aquests coneixements conceptuals, però no ho fem presentant la versió més sofisticada d’aquestes idees —com passaria si es tractés d’un manual de física per a graus universitaris o professionals—, sinó posant l’èmfasi en l’aproximació escolar a aquestes idees científiques, és a dir, posicionant-nos en quina és la «versió» de la idea científica que volem que es construeixi durant l’educació secundària. Tots els plantejaments que es presenten en el llibre estan basats en la recerca en didàctica de la física que s’ha fet arreu, tant en el nostre context local com a escala internacional.Recurs
