Banc de Recursos
Com es reprodueixen (i es poden revertir) les desigualtats de gènere a l'escola
Recursos multinivell
Que vivim en una societat travessada per les desigualtats de gènere no és cap novetat. Tampoc no ho és que el sistema educatiu les reprodueixi. Són múltiples les evidències sobre les diferències marcades pel gènere en resultats, gustos, interessos i tries en el marc de les trajectòries escolars. Titulars com que “els nois obtenen 10 punts més de competència matemàtica que les noies a les proves PISA (La cara i la creu de les competències digitals a Catalunya. 2025)” o “les noies són només el 25% d’estudiants en branques d'Enginyeria i Arquitectura” (Informe Científiques en Xifres, 2023) , són només alguns exemples dels efectes del gènere a l’àmbit educatiu. Tanmateix, davant d’una foto que es reprodueix any rere any —i que, des de la lluita per a l’equitat educativa, resulta preocupant—, és rellevant posar el focus en els perquès d’aquestes dades per poder continuant combatent les desigualtats de gènere. És a dir, en paral·lel a l’anàlisi de les dades quantitatives, cal aprofundir en els processos mitjançant els quals es configuren aquestes diferències. Això implica entendre quins són els mecanismes d’aprenentatge i control del gènere que operen dins l’escola i com aquests interactuen amb dinàmiques socials més àmplies —ja que les desigualtats de gènere específiques a l’educació no es poden analitzar de manera aïllada a les desigualtats de gènere estructurals a la nostra societat.Recurs
