Banc de Recursos
Alfabetització emergent: establir les bases per aprendre a llegir
Maternal i primera ensenyança
Els fonaments neuronals i conductuals per aprendre a llegir són molt abans de l’inici de l’escolarització formal. • En els llenguatges alfabètics, l’alfabetització emergent (les habilitats, el coneixement i les actituds que són precursors del desenvolupament per aprendre a llegir) involucra molts components, que inclouen: ‐ Llenguatge oral; les xarxes neuronals per al processament del llenguatge comencen a desenvolupar-se prenatalment. ‐ Consciència fonològica (sensibilitat a l’estructura sonora del llenguatge parlat); els nadons tenen increïbles habilitats de discriminació del so de la parla que els adults no tenen. ‐ Impressió de consciència; l’exposició primerenca a la impressió ambiental és important. ‐ Coneixement de lletres; els sistemes de processament visual neuronal s’han de modificar a mesura que els infants aprenen lletres. ‐ Lectura interactiva de llibres; una important experiència prèvia a la lectura per dret propi que involucra molts altres components de l’alfabetització emergent. • La cura i l’educació de la primera infància és una preocupació clau per a les parts interessades a l’educació en termes d’alfabetització emergent.Recurs
